Rahsia Resume Kerja – Tips Penyediaan Resume

Tips menyediakan resume untuk memohon kerja

Boleh dikatakan semua orang mampu menulis resume dengan hanya melihat contoh-contoh resume yang ada di internet mahupun resume kenalan anda. Tetapi tahukah anda dengan hanya menulis resume sahaja tanpa melihat kepada strategi penghasilan resume yang menarik dan memikat, anda mungkin akan mengalami sedikit masalah. Masalah yang saya maksudkan ini adalah resume yang dihasilkan mungkin mendatar sahaja. Tiada elemen-elemen memikat.
Saya berikan satu contoh seperti “bernyanyi”. Saya percaya ramai di antara anda yang boleh bernyanyi dengan baik dan sedap didengar. Ini bermakna anda bernanyi dengan nod yang betul, ada yang tinggi dan ada yang rendah. Kepelbagaian nod dan intonasi dalam nyanyian mampu buatkan sesebuah lagu itu sedap didengar. Cuba anda nyanyi satu lagu tanpa mengikut liuk-lentok iramanya – dalam erti kata lain mendatar sahaja dan tiada seorang pun rela mendengar. Mungkin anda seorang sahaja yang sudi mendengar.
Cuba anda lihat kartun Doraemon – Giant menyanyi penuh semangat tetapi semua orang tutup telinga…hehe 
Baikhlah, contoh ini saya kaitkan pula dengar penulisan resume anda. Penulisan resume tanpa perancangan akan menghasilkan satu resume yang mendatar. Maksud saya resume yang dihasilkan kurang menarik jika bakal majikan melihatnya nanti. Mungkin anda seorang sahaja yang tertarik kepada resume anda. Misi anda adalah mendapatkan pekerjaan pertama anda. Sebelum anda diterima bekerja di sesebuah organisasi tempat kerja anda perlu mempromosikan diri anda sehabis baik untuk pastikan bakal majikan berminat dengan anda. Segala yang hebat tentang diri anda seperti pencapaian anda memerlukan teknik penulisan yang betul untuk menarik perhatian bakal majikan.
Ramai diantara kita yang menulis resume hanya menulis mengikut perspektif diri sendiri.  Tidak salah jika anda menulis sebegini tetapi misi anda adalah buatkan bakal majikan tertarik dengan diri anda untuk diterima bekerja. Jadi, lebih baik jika anda menulis resume yang memenuhi kemahuan pihak syarikat. Ini bermakna anda menulis satu resume yang ada sasaran. Ia berbeza jika anda terus sahaja menulis resume tanpa memikirkan aspek keperluan majikan. Penulisan resume sebegini hanya akan memberi kepuasan kepada diri anda sahaja bukan kepada bakal majikan. Jadi, agak susah untuk resume anda dipilih ke temuduga.
Anda perlu mengetahui tentang syarikat yang bakal anda mohon. Apabila anda mengetahui sedikit sebanyak tentang syarikat tersebut maka mudahlah bagi anda menulis resume mengikut keperluan syarikat itu sendiri. Walaupun anda cuba untuk memenuhi keperluan syarikat di dalam resume anda, pastikan jangan anda unsur-unsur penipuan. Anda perlu jujur dalam penulisan resume. Sebaik mana pun resume anda, tetapi jika terdapat unsur penipuan anda mungkin akan mengundang perspektif negatif bakal majikan. Lebih teruk lagi jika resume anda berjaya dipilih untuk ditemuduga nanti.
Kantoinya berkali-kali ganda.
Kesimpulannya, lakukan kajian tentang kemahuan syarikat anda mohon kerja terlebih dahulu kemudian penuhi kemahuannya melalui resume anda. Contohnya seperti menjawab ujian ‘Open book’ – Anda baca semua soalan terlebih dahulu kemudian baru cari jawapan di dalam buku. Anda dah tahu kemahuan setiap soalan, jadi tugas anda adalah mencari jawapan untuk soalan tersebut. Cara beginilah bagaimana resume anda mampu memikat bakal majikan anda.

Boleh dikatakan semua orang mampu menulis resume dengan hanya melihat contoh-contoh resume yang ada di internet mahupun resume kenalan anda. Tetapi tahukah anda dengan hanya menulis resume sahaja tanpa melihat kepada strategi penghasilan resume yang menarik dan memikat, anda mungkin akan mengalami sedikit masalah. Masalah yang saya maksudkan ini adalah resume yang dihasilkan mungkin mendatar sahaja. Tiada elemen-elemen memikat.
Saya berikan satu contoh seperti “bernyanyi”. Saya percaya ramai di antara anda yang boleh bernyanyi dengan baik dan sedap didengar. Ini bermakna anda bernanyi dengan nod yang betul, ada yang tinggi dan ada yang rendah. Kepelbagaian nod dan intonasi dalam nyanyian mampu buatkan sesebuah lagu itu sedap didengar. Cuba anda nyanyi satu lagu tanpa mengikut liuk-lentok iramanya – dalam erti kata lain mendatar sahaja dan tiada seorang pun rela mendengar. Mungkin anda seorang sahaja yang sudi mendengar. Cuba anda lihat kartun Doraemon – Giant menyanyi penuh semangat tetapi semua orang tutup telinga…hehe 
Baikhlah, contoh ini saya kaitkan pula dengar penulisan resume anda. Penulisan resume tanpa perancangan akan menghasilkan satu resume yang mendatar. Maksud saya resume yang dihasilkan kurang menarik jika bakal majikan melihatnya nanti. Mungkin anda seorang sahaja yang tertarik kepada resume anda. Misi anda adalah mendapatkan pekerjaan pertama anda. Sebelum anda diterima bekerja di sesebuah organisasi tempat kerja anda perlu mempromosikan diri anda sehabis baik untuk pastikan bakal majikan berminat dengan anda. Segala yang hebat tentang diri anda seperti pencapaian anda memerlukan teknik penulisan yang betul untuk menarik perhatian bakal majikan.
Ramai diantara kita yang menulis resume hanya menulis mengikut perspektif diri sendiri.  Tidak salah jika anda menulis sebegini tetapi misi anda adalah buatkan bakal majikan tertarik dengan diri anda untuk diterima bekerja. Jadi, lebih baik jika anda menulis resume yang memenuhi kemahuan pihak syarikat. Ini bermakna anda menulis satu resume yang ada sasaran. Ia berbeza jika anda terus sahaja menulis resume tanpa memikirkan aspek keperluan majikan. Penulisan resume sebegini hanya akan memberi kepuasan kepada diri anda sahaja bukan kepada bakal majikan. Jadi, agak susah untuk resume anda dipilih ke temuduga.
Anda perlu mengetahui tentang syarikat yang bakal anda mohon. Apabila anda mengetahui sedikit sebanyak tentang syarikat tersebut maka mudahlah bagi anda menulis resume mengikut keperluan syarikat itu sendiri. Walaupun anda cuba untuk memenuhi keperluan syarikat di dalam resume anda, pastikan jangan anda unsur-unsur penipuan. Anda perlu jujur dalam penulisan resume. Sebaik mana pun resume anda, tetapi jika terdapat unsur penipuan anda mungkin akan mengundang perspektif negatif bakal majikan. Lebih teruk lagi jika resume anda berjaya dipilih untuk ditemuduga nanti.Kantoinya berkali-kali ganda.
Kesimpulannya, lakukan kajian tentang kemahuan syarikat anda mohon kerja terlebih dahulu kemudian penuhi kemahuannya melalui resume anda. Contohnya seperti menjawab ujian ‘Open book’ – Anda baca semua soalan terlebih dahulu kemudian baru cari jawapan di dalam buku. Anda dah tahu kemahuan setiap soalan, jadi tugas anda adalah mencari jawapan untuk soalan tersebut. Cara beginilah bagaimana resume anda mampu memikat bakal majikan anda.

Saya ingin berikan sedikit tips untuk menyediakan resume untuk memohon kerja. Walaupun ramai dah tahu, ada juga yang tak tahu.

Tipsnya:

# Sediakan resume dalam Bahasa Melayu. Dalam BI boleh juga, tapi pastikan anda ‘ready’ untuk disoal banyak dalam English.

# Maksima resume – 2 muka surat! Usah lebih dari itu kerana ianya mampu membuatkan penemuduga ‘malas’ melihat kesemuanya.

# Gunakan gambar berwarna berukuran pasport pada bucu kanan resume anda..

# Pastikan resume ditulis dengan ringkas tapi padat. Usah menulis panjang berjela.

# Resume hendaklah dicetak dengan kertas yang berkualiti. Disyorkan gunakan ‘glossy paper’saiz A4. Ramai orang sediakan resume dengan kertas A4 nipis saja. Usah ulanginya.

# Pastikan format susunan maklumat pada resume anda adalah betul. Pastikan ianya bermula dengan pengenalan diri anda.

# Gunakan font yang sesuai buat resume anda iaitu tahoma, arial, verdana atau calibri yang bersaiz 10-12. Itulah sedikit tips berkenaan penyediaan resume kerja kerajaan.

Dan jika anda benar-benar ingin belajar bagaimana hasilkan resume kerja yang terbaik dan mampu membantu anda untuk dipanggil temuduga dan seterusnya mampu membantu anda mendapat kerjaya yang anda idamkan, saya syorkan anda DAPATKAN …

RAHSIA RESUME KERJA yang disediakan oleh Encik Syed Mohd Faiz ini…

Comments (13)

 

  1. razlan says:

    Entry yang sangat bermnafaat buat ribuan lepasan atau pun graduan ,menulis resume bukanlah main,tapi untuk selamanya jika resume itu memikat hati penemuduga

  2. ayu says:

    Kalau temuduga gred N27 boleh buat resume dlm BM gak ker?

  3. Cik Naa says:

    Ayu..boleh.. kan nak masuk kerja kerajaan..penggunaan Bahasa Malaysia lebih baik. Masa interview tu kalu panel cakap BI kita jawab dlm BI..jangan resume BI tapi bila bercakap kita kantoi..

  4. Hazliah Mohamad Sarman says:

    Betul ke kalau nak mohon kerja kerajaan kena umur kurang dari 35 tahun. Kalau macam tu tak lepas la sebab umur dah 38.

  5. mencetak buku dengan harga murah tanpa ada batasan minimal cetak , berapapun kebutuhan buku anda,baik untuk instansi atau pun pribadi atau untuk kepentingan karier pendidikan anda (cetak buku untuk KUM)

  6. Thanks for the good writeup. It in truth was a entertainment account it. Glance complex to far introduced agreeable from you! By the way, how can we communicate?

  7. MUSVDnfF says:

    MUSVDnfF…

    Blog Temuduga Kerja Kerajaan » Rahsia Resume Kerja – Tips Penyediaan Resume…

  8. Blog Temuduga Kerja Kerajaan » Rahsia Resume Kerja – Tips Penyediaan Resume

  9. prada bags says:

    Blog Temuduga Kerja Kerajaan » Rahsia Resume Kerja – Tips Penyediaan Resume

  10. Blog Temuduga Kerja Kerajaan » Rahsia Resume Kerja – Tips Penyediaan Resume

  11. Vibram FiveFingers Flow…

    Blog Temuduga Kerja Kerajaan » Rahsia Resume Kerja – Tips Penyediaan Resume…

  12. Blog Temuduga Kerja Kerajaan » Rahsia Resume Kerja – Tips Penyediaan Resume

  13. PIG says:

    PIG…

    Blog Temuduga Kerja Kerajaan » Rahsia Resume Kerja – Tips Penyediaan Resume…

Leave a Reply