KISAH-KISAH TEMUDUGA UNTUK RENUNGAN..

Kali ni saya ingin berkongsi kisah-kisah temuduga yang diemailkan oleh rakan-rakan kita untuk dimanfaatkan
bersama.
k08731171
————————————————————
Kisah temuduga 1
————————————————————

assalamualaikum…

Nama saya Amy (nama sebenar dirahsiakan). Saya merupakan
pelajar di sebuah IPTA di utara semenanjung Malaysia dan
sedang menuntut di dalam bidang kejuruteraan. Walaupun
begitu, saya berpengalaman menghadiri temuduga di SPA dan
telah mendapat jawatan tersebut, tetapi terpaksa menolak.
Mungkin ini merupakan satu kerugian bagi saya,tetapi, saya
ada alasan saya tersendiri mengapa saya menolak jawatan
tersebut.

Setelah mendapat keputusan SPM pada tahun 2004, seperti
biasa, saya mengisi semua borang termasuk UPU, IKBN dan
tidak ketinggalan borang SPA secara online. Memandangkan
keputusan yang saya perolehi bukanlah keputusan yang boleh
dibanggakan (3A) sahaja, jadi saya tidak meletakkan harapan
yang tinggi. Saya telah diterima untuk menyambung pelajaran
ke program matrikulasi panggilan kedua selama setahun.

Keputusan saya di matrikulasi juga tidaklah membanggakan
dengan mendapat CGPA 2.44 sahaja. Saya tetap mencuba untuk
mengisi borang UPU. Setelah keputusan UPU diumumkan, saya
berjaya melanjutkan pelajaran ke IPTA dimana saya menuntut
sekarang. Tetapi, dalam minggu yang sama saya mendapat
surat panggilan temuduga bagi jawatan Pembantu Tadbir
Kewangan.Tarikhnya adalah pada hari rabu dan hari isnin
minggu yang berikutnya saya terpaksa mendaftar ke IPTA.

Saya mencuba nasib untuk temuduga di SPA dengan niat ingin
meraih pengalaman perasaan ditemuduga memandangkan saya
tidak pernah menghadiri temuduga.

Berikut adalah sesi temuduga yang saya alami.

Saya memakai baju kurung berwarna merah lembut, bertudung
putih serta berkasut tutup penuh dan bersolek ala kadar
sesuai dengan imej saya. Dengan hanya membawa sebuah fail,
saya duduk menunggu giliran untuk ditemuduga sambil
ditemani arwah ayah. Sebaik sahaja nama saya dipanggil,
saya masuk dengan perasaan berdebar-debar sambil memberi
salam kepada penemuduga. Setelah dibenarkan duduk, barulah
saya melangkah untuk duduk.

penemuduga: Ceritakan serba sedikit tentang diri anda.

Saya menceritakan seringkas mungkin mengenai diri saya
—-> nama penuh, adik beradik, nama ibu bapa, pekerjaan
ibu bapa, tempat asal, taraf pendidikan.

penemuduga: Sebutkan rukunegara.

alhamdulillah saya dapat menghafalnya. penemuduga bertanya
kepada saya,
“dah ada org bgtau yer…” saya hanya menjawab ringkas,
“kebetulan tuan, saya selalu mendengar iklan di
televisyen…” mereka hanya tersenyum dgn jawapan saya.

penemuduga: Apakah nama yang dipertuan Agong?

Saya lupa nama penuh yang dipertuan Agong yang pada masa
itu ialah Sultan Perlis, tapi saya tetap mencuba, saya
tidak dapat menjawabnya, dengan sopan saya meminta maaf.

Penemuduga juga ada menanyakan saya istilah yang digunakan
dalam akaun, tetapi saya jujur mengatakan saya tidak pernah
mendengar kerana saya tidak mengambil subjek akaun.

penemuduga: Apa isu yang hangat diperkatakan dalam negara
masa kini?

Saya menjawab tentang dasar kerajaan yang mengutamakan
pertanian sebagai usaha untuk meningkatkan hasil pertanian
di negara kita. Saya hanya manjawab ala kadar berdasarkan
pembacaan saya dan saya juga mendengar pendapat mereka
tentang isu ini. Saya juga tudak membangkang pendapat
mereka sebaliknya hanya mengangguk dan mendengar pendapat mereka.
Saya hanya bersuara apabila ditanya.

Kemudian, saya diberi peluang untuk bertanya, tetapi saya
hanya berkata,”saya tiada soalan untuk ditanyakan, tetapi,
saya amat berharap saya akan diterima untuk jawatan ini.
Saya akan berusaha untuk menjalankan tugas walaupun saya
tiada pengalaman untuk menguruskan akaun. saya akan
bertanya pada mereka yang lebih pengalaman supaya saya dapat
menjalankan tugas dengan baik. terima kasih.”

Itu sahaja yang saya ucapkan.

————————————————————
Kisah temuduga 2
————————————————————

Salam hormat.

Encik untuk pengetahuan saya merupakan lulusan universiti
berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Kepujian Kelas Kedua Atas.
grad pada 2002 , start pada tu tiap2 tahun saya renew
permohonan dalam perkhidmatan awam. Bayangkan encik, dalam
tujuh tahun ni saya berhempas pulas mendapatkan kerja yang
bersesuaian tapi tak berjaya. Impian saya nak berkhidmat
dalam perkhidmatan awam. Tapi sampai sekarang belum dapat
,saya sabar dan mencuba lagi. Selama ni memohon hanya dua
kali ditawarkan temuduga . Jawatan Pegawai Tadbir dan
Penolong Pegawai Tadbir. Saya prepare untuk setiap
temuduga.. tapi kat mana silapnya ,, saya tak tau… saya
sedih , keluarga susah mak dan ayah cuma pesawah padi, dah
uzur…

Duit dah banyak habis,,, beli borang, setem, fotostat
sijil2 , dan macam2 lagi….setiap iklan dalam paper saya
mohon … hanya tuhan yang tahun penderitaan emosi, saya
selama 7 tahun ni.. sekarang ni saya menganggur kerana
tiada pekerjaan,, sempat bekerja sebagai kerani di kedai kecil
…pendapatan pun cukup2 makan adalah dalam RM500. 00 sebulan.

Bila gagal dua kali temuduga , ianya merupakan kesan yang
besar bagi saya,, seminggu saya macam diawang-awangan…
stress,,,,tak dapat menerima hakikat ni… walhal semua
saya dah study apa yang akan ditemuduga nanti..
saya akur akhirnya mungkin tiada rezeki.

Encik, sejak saya study lagi cita2 saya nak berkhidmat
dalam sektor awam…kerana persaingan yang sungguh sengit
dikalangan lulusan ijazah untuk mendapatkan kerja.. saya
juga memohon jawatan yang mensyaratkan kelulusan STPM…

Saya berdoa supaya semangat saya tak padam untuk memohon
dalam perkhidmatan awam …
Sayu dihati ni ,emak saya menangis melihat keadaan saya
kerana sejak dari sekolah lagi saya berhempas pulas belajar
,sanggup bersusah payah demi pelajaran bila berjaya nanti
nak tolong keluarga … tapi sampai sekarang ni saya tak
mampu ….

Jadi untuk pengetahuan cik, saya adalah diantara lulusan
ijazah yang merasai betapa perit dan maungnya bila gagal
dalam temuduga,,,,,
moga encik dapat memberi dorongan atau kata nasihat yang
perlu saya lakukan sekarang,,,,

terima kasih

Amma

————————————————————
Kisah Temuduga 3
————————————————————

Kepada saudara Jamal.

Disini saya ingin menceritakan pengalaman dan kejayaan saya
Tentang temuduga yang saya hadiri tempoh hari… Mungkin
kisah ini terlalu panjang tapi ia bermakna buat saya..
Sejak saya memiliki line internet dirumah,,memang saya
gemar melayari internet..tp…bab yang positif la.. Selepas
Saya tamat exam stpm,hati saya terpanggil untuk mencari
pekerjaan di internet.. Lalu saya cari lah laman web kerja
Kerajaan ..manalah tau ada jawatan kosong yang
ditawarkan,,sebab saya memang inginkan kerja di Sektor
Awam.. Cari punya cari,,saya terpandang satu tajuk yang
Saya kira sangat menarik iaitu e-book rahsia lulus
Temuduga Kerja Kerajaan. Saya berkata, wah! Ini sudah
bagus,Mengenangkan saya pun tidak ada pengalaman dan
pengetahuan tentang interwiew dalam sektor awam..maka saya
pun klik pada tajuk tersebut..bila dikaji ,saya nak
memiliki e-book 2 untuk dibuat rujukan..saya pun membelinya dengan
melalui beberapa proses..

Setelah saya memiliki e-book tersebut ,,saya baca dari awal
hingga abis, sehingga paham ..oh.lupe pulak ,satu hal
lagi,,sebelum ini saya dah banyak send resume di tempat2
keje samada sektor awam dan swasta… Selang 3minggu
Kemudian,, saya dapat panggilan dari Regency Specialist
Hospital..mereka menawarkan jawatan Data Entry Clerk kepada
saya.. Saya pun apa lagi terus setuju la.. Esok nya saya
pergi interview di hospital tersebut.. Pakaian saya,,gaya
Saya,,cara percakapan saya semua nya saya ikut daripada
E-book lulus temuduga spa tersebut.. Kiranya saya da
bersedia dari awal,,ini semua berkat dari saya membaca
E-book tersebut..

Semasa di interview..saya disoal dlm bahasa Inggeris..
antaranya seperti please introduce your personal
in English,what you can do if you get this job ..ar lebih
Kurang cam 2 la soalan nye,,pulak tu saya tak boleh
berbahasa Inggeris dgn cekap..tp saya cuba menjawab soalan
Mereka dengan tenang,senyuman dan yakin.. Kadang2 kene
gelak juga dengan mereka..mungkin salah kot bahasa inggeris
Saya..tapi x pe lah asalkan saya tak diam membisu..
Masa selesai interview 2 saya ckp la..thanks,,hope we can
Meet again at other time..hehe hentam saja lah..

Selang 3 hari,,saya dapat panggilan sekali lagi dari
Regency Specialist Hospital.. Akhirnya jawatan Data Entry
Clerk jatuh di tangan saya.. Berjaya juga akhirnya..opss..
lupa nak cakap..masa saya pergi interview ade 4 orang calon
lain masa 2..

Emm..saya sekarang ni dalam opis,,kebetulan ada masa
terluang..kerja pun dapat diselesaikan awal…so saya ambil
Peluang ini untuk menceritakan pengalaman saya ..

Kalau e-book ini saya tak baca atau tak ada..mungkin saya
Tak dapat pekerjaan sekarang ini..yelaa…mungkin pakaian
Saya ikut suka hati..tak tau adab2 sebelum ,semasa dan
Selepas interview.. Btol tak??

So,,saya nak ucapkan terima kasih kepada en.Jamal kerana
menyediakan e-book ini..saya rasa semua orang yang belum
dapat pekerjaan tapi kelulusan bagus patut memiliki e-book
Ini untuk dibuat rujukan ..

Sekian terima kasih..dan selamat maju jaya untuk en.jamal
Dan sesiapa yang membaca kisah ini.. Tapi dengan
syarat..setelah memiliki e-book ini,,anda perlu baca bnyk
Kali sehingga paham. Tak de maknanya kalau beli tapi tak
Baca..tak paham..dan tak praktikkan..

K bye..

————————————————————
Kisah Temuduga 4
————————————————————

Saya turut bersimpati dan harap cik Amma bersabar mungkin
itu ada dugaan hidup kerana ada orang yang lebih susah
daripada kita.Seperti saya, saya juga seorang yang
diketegorikan orang miskin.Saya terpaksa menanggung
pembelajaran sendiri dengan kerja sambilan dan hanya cukup
untuk menampung kehidupan apatah lagi dengan kehidupan di
bandar KL.

Ayah saya hanya penoreh getah dan tidak mampu menampung
adik-beradik kami yang ramai. Hanya saya seorang yang
merantau ke Kuala Lumpur untuk melanjutkan pelajaran dan
berusaha berkerja sambilan untuk menampung kehidupan
sendiri dengan harapan mendapat perkerjaan yang lebih baik selepas
tamat pengajian kelak.

Saya juga terpaksa berjauhan dengan keluarga yang berada
di Sabah. Walaupun ayah saya tidak dapat mengirim duit
untuk perbelanjaan saya tetap kuat dan tabah untuk mencari rezeki
disini. Tapi saya tidak pernah salahkan ibubapa saya malah
harapan saya suatu hari nanti saya dapat memberikan mereka
kehidupan yang lebih baik.

Saya juga berasa tertekan bila saya tamat pengajian nanti
adakah nasib saya sama dengan garaduan2 lain apatah lagi
saya hanya taraf diploma landscape sahaja. Tapi dengan
adanya nasihat dan panduan daripada Jamal saya rasa saya lebih
tenang menghadapi kemungkinan dan sentiasa berdoaa kpa Tuhan.

Sueri..

————————————————————
Kisah Temuduga 5
————————————————————

Dari seorang peguam syarie (nama dirahsiakan)

salam…
hai cik jamal…
terima kasih ya atas email yg berguna tu…
saya pun ada satu pengalaman temuduga yang nak dikongsi
ni…

ok…citernya mcm ni…..

Pada tahun 2006, bulan 10 saya baru jer habis praktikal kat
Penjara Pengkalan Chepa…pada bulan tersebut juga saya
kehilangan ibu tersayang…al-fatihah- habis praktikal…
saya kahwin dan ikut suami ke Kuala
Terengganu…

Dalam bulan 12.2006 saya di panggil temuduga untuk jawatan
Penolong Pegawai Syariah. Tempat temuduga di Kelantan. SUK
Kota Bharu…hari ditemuduga tu saya pakai baju kurung
Warna kuning lembut, tudung warna hitam dan kasut penuh.
Saya dtg temuduga ni xder persiapan langsung…masa tgh
menunggu giliran tu, adala saya tengok ciri2 islam
hadhari…samapai giliran saya di panggil, Ya
Allah…berdebarnya…tp masih cool lg…

Soalan yang pertama di tanya mcm biasa…background
kita…lepas tu masuk isu semasa…bab hal keluarga…isu
kahwin dan bercerai…
lastnyer bila penemuduga bertanya” mcm mana nak masuk kerja
kerajaan sedangkan BI saya x lulus dlm SPM…lantas saya
menjawab la…mmg dalam sijil saya x lulus…tp saya blh
bercakap BI…lantas mereka menyuruh saya bercakap dlm
BI….so…saya tunjukla kebolehan saya…

Selepas daripada itu, siap la sessi temuduga saya…antara
ramai2 yang ditemuduga…sayalah yang paling lama
ditemuduga.
Alhamdulillah bulan 4.2007 saya dipanggil untuk jawatan
tersebut. Sekarang saya bekerja sebagai peguam syarie.
Itulah pengalaman saya semasa ditemuduga. apa yang penting
kita mesti berani mempertahankan hujah kita

————————————————————
Kisah Temuduga 6 (versi asal dikekalkan – versi dialek
SABAH)
————————————————————
helo encik jamal,,,

Selamat petang..saya orang Sabah. tinggal pedalaman dan
kebanyakaan anak kampung saya mungkin tima saya tu
bilangan anak kampung saya jarang dpt sambung belajar smpai
degree.Mungkin saya salah seorang yg bertuah.Ini pengalaman
saya ketika di interview.

Selepas sahaja saya tamat pengajian di UMS Kota Kinabalu
dalam degree akaun selama 4 thn..saya menjalani pratikal
ketika semester terakhir..saya pratikal selama 3 bln dan
diserapkan sebagai permanent staff di audit firm sebagai
tax consultant sebab saya senang dgn kerja ni.lagi pun
semasa semester break ketika d ums pun saya selalu buat
part time di company ni jadi saya rasa mereka terus
mangambil saya.Saya suka dan senang dgn kerja ni.Senior
manager yg bagus dan partner (big boss) yg concern dgn
welfare pekerja.

Saya juga aada memohon jawatan kerajaan gred 41..dgn rezeki
Tuhan saya di panggil exam utk memasuki skim 14 jawatan gred
41.Saya seorang sahaja yg lulus dari antara coursemate saya
yg sama2 apply jawatan berkaitan. Tidak lama kemudian saya
dipanggil unttk first temuduga jawatan penguasa kastam
w41..sya memang excited dan buat persiapan rapi seperti
cari carta organisasi jabatan, cara kerja kastam, apa yg
kastam buat, tugas2 kastam..
awal pagi saya dtg interview ketika itu saya msh kerja dgn
audit firm swasta.Time interview tu..sya org pertama
diinterview dan saya sgt nervous sebab sya punya fizikal
adalah yg pling kecil sebab anggapan saya kastam hanya mau
mereka yg tegap, tinggi, kuat..
dalam hati sya berbisik, tak apalah sya sudah sampai baik
teruskan sahaja.

Ketika masuk saya ketuk pintu bagi salam selamat pagi..sya
tak duduk terus..selagi dia tak benarkan sya duduk sya
tidak duduk..pastu dia bagi duduk and suruh perkenalkan
diri dlm bahasa inggeris.Saya jwab dgn senyuman..ketika
wakil jabtan kastam tanya sya soalan2 yg pelik2..sya jawb
berdasarkan apa yg saya kaji sahaja.Dan dgn sya tak sangka2
panel tu soal saya dan dia pula yg jawab sendiri. Saya just
menangguk sahaja dan seolah2 sesi temuduga tu macam jadi
berbual antara kawan tapi sya tak lebih2. Sebab saya juga
ingin tahu bidang tugas kastam. Bila sya habis interview,
kawan selepas saya bagitahu saya berada di dlm bilik
interview dekat 45 minit..

Selepas interview tu sya selalu pigi church and bawa dlm
doa semoga disitu rezeki sya..syukur Tuhan..sya di pgl utk
lapor diri di akademi akmal melaka pada 27 julai 2008..dgn
dgn secara kasarnya sya sdh berkhidmat di jabatan kastam
diraja malaysia hampir 8 bulan dan bertugas sebagai
penguasa kastam w41 di stesen Sandakan.

Biarlah kita jauh di pedlaman sekalipun..kalau kita
berusaha dan tekad pasti disitu rezeki kita.Saya bersyukur
sangat2. even fizikal kita kecil jgn lah kita rendah
diri,mesti kita ada kekuatan dalaman lain yg org tegap atau
kuat ada. Mungkin kita pandai membawa diri ketika interview,
mudah terima nasihat dan pandangn ketika panel memebri
soalan yg kita tahu nak jawab.

semoga penglaman ni memberi motivasi kpa yg lain utk masuk
jawtan kerajaan. sya minta maaf jika bahasa saya lebih ke
SABAH an..
sekian..

Comments

  1. salam

    saya baru sahaja menghadr temuduga semalam3/9/09

    syukur alhamdulllah.. setelah baca ebook RLTKK saya mendapat kekuatan dan ketenagan sewaktu ngn menghadap temuduga, segala-galanya saya preper..
    bla dapat soalan saya rasa tenang untuk menjawab dan merasakan soalan tu bukanlah soalan yang susah jka kta sudah bersedaa..

    harap-harap penantan saya selama 7 tahun untuk dapakan kerja kerajaan dmakbulkan Allah.. Amn.

    sekarang saya hanya mampu berserah, berdoa dan bertawakkal, segala rezk yang datang semuanya dar Allah..

    • h st , boleh share ape soalan yg dtaye…saye puye turn 11/9 ne.
      Thnx

    • madeanmusa says:

      Saya tak percaya dengan certa temuduga lma. Sebab, jka seseorang gagal BI dalam SPM, usahkan nak dapat kerja, nak masuk U pun jauh sekal. Fakult Undang2/Syarah pulak tu. Nak temberang, tap tak tahu fakta!

  2. sy nak bg pandangan sy kat sn..ermm yg pntng sjl2 kelulusan korg tu smblm dtg ntervew kna la teratur rap, jgan lupa sarapan tau..huhu..ermm..tme tmuduga tu klu ada soalan pnemuduga tu korg xdpt jwb, ckp scara jujur yg kmu tdak tahu..dan korg kna yakn msa jwb soalan tu..bahasa badan dan mmk muka tu pntng msa temuduga tersebut..anggaplah temuduga yg bakal korg perg tu mjad peluang terakhr bag dr korg..supaya korg ada semangat yg kuat untuk menjad salah seorang calon terbak dl ntervew tu…jgan lupa byk2kan berdoa k..klu tak berjaya dalam temuduga tersebut..janganrasa putus asa..jadkan kegagalan tu sbga dorongan kamu utk berjaya…apa2 pun good luck k..

    1. masa sy dtemuduga dulu soalan yg dtanya sepert n :
    1.apa kelebhan yg ada pada dr kamu.
    2.kenapa km perlu mengambl kamu untuk berkhdmat bersama kam
    3.apakah perbezaan cergas den cerdas?
    4. senarakan 5 kementeran dan nama menter tersebut
    5.berapa warna pada bendera malaysa.
    6.seandanya kamu dapat jawatan n,adakah kamu sanggup bekerja d lular bandar ataupun pendalaman sabah sarawak?
    hah..jawapan tu korag fkr2 la k..heheh..n mmg soalan yg sy kna tanya masa ntervew dulu..alhamdullah lulus…mybe sy ada kyaknan dan sentasa memberkan senyuman kpd penemuduga tu..hehe

  3. ms. job seeker says:

    ha…cmne nk start ek..sy sorang pekerja swasta…baru2 nh, sy dbertahu oleh phak pengurusan yang company mengalam “fnancal problem”…so….skrg tgh gelabah crk keje…puas tabur resume merata…..tap lum ade rezek….ade pape tps x dr u all yg berpengalaman…tq n advance..much apprecate.

  4. salam semua…….sy bekerja kerajaan skrg.tp kerja yg sy dpt skrg n x kut kelulusan yg sy ada.wlu mcm mana pn,syukur alhamdulllah…lebh kurang 5 tahun mencuba,akhrnya sy dapat juga menganggota sektor awam n.sy pun pada mulanya calon smpanan jgk.setahun menunggu.akhrnya dapat jga.kepada mereka yang gagal,cuba lag.jangan putus asa.betul apa yg phak admn,seandanya kta dapat sbg calon smpanan,smpan kertas e2 n trus mohon jawtn lan.kalau blh,seltkan skal surt smpanan dalam sjl dsertakan skal,mana tau,bla penemudga tgk,da akan membantu serba skt untuk kta masuk ke sektor awam n.wlu bgamana pun,satu pesan sy,JANGAN BERPUTUS ASA………………………..

  5. waktu sy pg tmudga jwtn skrg n pun,penemuduga 2 xtau nk ty aper.sbbnya,sy xada basc pun dalam bdang n.jawatn skrg,pembantu akauntan.kos sy bljr kat pol dulu,hotel katerng.jauh kan bezanya dgn jawatn skrg.tp,sy ada bljar akaun d luar.sy ada ambkk UBS COMPUTERIZED.waktu tmudga dulu,penemudga uj sy dgn matematk shj.sy pun kecewa pd mulanya sbb,yg pg tmudga semua ambl cos akaun.dalam hat,’MESTI X DAPAT PY”….tp,alhamdulllah,rezek berphak pd sy….skrg sy akan bekerja dgn bersungguh2 n cuba mohon jawatn yang lebh tngg dr sekarang sekrnya berpeluang.x cuba x tau…betul x?

  6. deq_nurse says:

    saya akan peg temuduga spa 30 okt n…rsaunya…mcm mana nk dptkan ebook n? tolongla..

  7. Salam.
    Saya merupakan pelajar program KPLI d maktab perguruan yang akan habs belajar pada penghujung bulan November n.
    Saya akan menghadr temuduga pegawa penddkan DG41 pada penghujung bulan n.
    Apakah panduan En Jamal yang boleh saya praktskan sebaga persedaan menghadap temuduga tersebut?
    Terma kash.

    • Cikgu disiplin (swasta) says:

      Salam kepada semua…
      Saya berjaya bukan dsebabkan ebook n.. Tap ngn membantu kepada semua yang ngn mendapatkan pekerjaan..

      Sekadar renungan… Saya mempunya kelulusan dalam bdang pertanan dan aktf d unverst dengan pelbaga program.. Namun sekarang menjawat jawatan guru bahasa nggers d sebuah sekolah swasta.
      Saya dah perg berbaga – baga temuduga d jabatan kerajaan namun hngga kn tak pernah dapat… Walaupun rasanya saya dah kut segala petua dalam temuduga dengan A+++.

      Apa yang hendak dkongskan alah soalan ketka saya dtemuduga.
      Temuduga pertama (Tahun 2006-2009)
      1. Certakan tentang dr anda?
      2. Sapakah yang dpertuan agung?
      3. Apakah yang anda tahu tentang Rancangan Ekonom Malaysa? Kta sekrang sudah masuk Rancangan Ekonom ke berapa?
      4. Apa yang awak tahu tentang dasar pertanan?
      5. Kta sudah masuk dasar pertanan ke berapa?
      6. Sekranya awak seorang Pegawa pertanan, bagamanakah awak hendak menerangkan tentang sesuatu teknolog kepada para petan?
      7. Sanggupkah awak bekerja d pendalaman?
      8. Awak tak layak masuk ke dalam bdang n. Awak dah 10 tahun mennggalkan bdang n. Bdang penddkan lebh sesua untuk awak. (Jawap dengan yakn.. Pertahankan..)
      9. Apa yang awak buat dalam masa sepuluh tahun n?
      (Sekranya anda telah mennggalkan sesuatu dplona atau degree untuk sesuatu tempoh yang lama. Jangan kedekut dut untuk mengambl kursus – kursus pendek d mana – mana Unverst yang menawarkan kursus – kursus pendek berkatan.. Macam saya walaupun saya dah mennggalkan bdang pertanan lebh dar sepuluh tahun, tap saya mengambl kursus berkatan pengurusan pertanan untuk beberapa har dengan bayaran RM500 d UTM SPACE, Jalan Semarak, KL) Walaupun tak dapat lag bekerja dengan kerajaan (kerja sekarang pun dah okay) tap saya berusaha untuk memastkan sjl saya mash lag vald serng dengan masa.
      10. Apa yang anda tahu tentang teknolog pertanan.
      11. 1 ekar berapa hektar?
      12. Kenapa anda hendak bekerja dengan kerajaan?
      13. Sebutkan nama Menter Pertanan? Nama tmbalan?
      14. Certakan tentang kenapa kam perlu ambl anda dalam bahasa Inggers.
      15. Kam dah ada calon sendr. Jad anda jangan buang masa teruskanlah dengan pekerjaan anda sekarang. Apa kestmewaan anda? (Jawab dengan penuh yakn, anggap n peluang terakhr seumur hdup)
      16. Maaf bukan tu jawapan yang kam mahu, anda sepatutnya menerangkan anya begn dan begn… (senyum dan anggukkan kepala sahaja…)
      17. Anda ada apa – apa soalan? (Jangan barkan peluang n begtu sahaja. Tanya bagamanakah prestas anda har n pada pandangan mereka dan berapakah peratus potens anda dan bagmana anda ngn memperbak peluang anda d masa hadapan..)..
      18. Semasa d unverst, kegatan yang bagamanakah yang anda palng banyak cebur? Saya jawab hok. So daorang tanya Soalan dar Berta Sukan
      (Semalam, sapakah yang memenang Pala Sultan Azlan Shah?). Kat sn ler yang saya kanto…. Perempuan mana tengok sukan…

      Anyway… banyak lag pengalaman boleh tanyakan demal saya…

      Semoga berjaya….

      Sekarang saya juga turut menemuduga kemasukan ke sekolah saya… Dan dar stu saya menmba beberapa pengalaman darpadanya…

  8. Cikgu disiplin (swasta) says:
  9. thanks for the tps kak.. (~_^)v
    wsh me luck. tomorrow ada ntervew.
    takut jugak xdpt jawab n gugup.

  10. Miesha-Png says:

    Salam,

    Saya asha dan saya telah menghadr temuduga utk jawatan n27 Pnlg Peg.Tdbr pd 21/07 yg lps…ms mula2 dpt mang xcted cgt, almaklumlh…1st tme dpt….da tba ar ntervew, sy smp kt venue awl cgt…kul6.45pg…terover xcted ; ) … n bla da start regster, bekumpul…sy org ke2 yg bakal d ntervew…mang nervous tp bla tgk owg 1st yg ntervew tuh kejap cgt,,,less than 15 mnutes, sy daa jd heran,.,,,n dat fella ckp senang gle…then,,,,tba lh dat moment,,,,sy ketuk pntu,greet de ntervewers (2prsns) and pass photocopes certs and all or certs n clear folder….dowg pn soh sy dudok….1st2 skal, sy dsuroh pekenalkn dr,crta serba sdkt ttg dr n..sy pn wat lh tp dsbbkn nervous,kejap jea sy wat…byk yg tk dcrta,,,,then dowg pn start questonng sy about what ‘d wrote n my resume n yg plng mnark phatan dowg about my practcal kt IKBN(jbtn kerajaan)..dowg tnya kerja apa yg saya wat, n any achevement n sy tekankn ttg laporan audt negara yg sy usahakn ms practcal tu…dowg rel bmnat dan mcm2 yg dtnya smp gugup sy…then ble dowg nmpk mcm da puas at….da tk tnya pape daa….kra ntervew sy kejap jea,,,,around 20 mnutes….rasa cm tk puas at coz many of my frends yg da ntervew awl dr sy sme more than 40 mnutes,,

  11. Miesha-Png says:

    Result da released sehar sblm raya artu dan jwpn nyea ‘dukacta dmaklumkan anda tdak berjaya dlm urusan n’….mcm yg djangkakn…mang kecewa tp tkpelh….1st ntervew kn….tp nk djadkan crta,,,smnggu lepas raya sy sje2 try check lg result tu n kal n ‘anda akan dpanggl menghadr temuduga kedua pd satu tarkh yg akn dbertahu kemudan’….ep cgt…..n surat temuduga pn daa dpt atu pd 1/12/09 n,,,,on my 24th brthday,,,hrp2 sy btuah kal n,,,,doakan sy yea,,,amn……….

  12. KISAH TEMUDUGA 1
    sabarla ,okla2 kra dapat jugak temuduga.sy 1 pun xpanggl

  13. Miesha-Png says:

    Sabaq nyea Nuar,,,nsyaallah….t muzt pat ntervew…sy doakan…amn…

  14. ambo lamo dah duk tunggu nak ntervew kerajaan last skal buleh jad meter hal ehwal usahawan buat sos kcap cap kjang lon ambo kja sedap dh nk g amerka plak

  15. Miesha-Png says:

    debar menant keputusan

  16. mesha-png..
    camna result?
    dah keluar belum?

  17. Har tu saya ntervew jawatan pegawa kajcuaca. Saya d ntervew oleh seorang dato’ dan seorang lag pegawa atasan kajcuaca. Soalan yg dajukan oleh dato’ tu memang mencabar pemkran saya. Contoh nye,
    1. Apa yg mendorong anda utk menjawat jawatan pegawa kajcuaca n?
    2.Ada x mnat berkatan dengan kajcuaca? certakan..

    dan bermacam2 soalan lag. Tp yg sebenarnye..mereka hanya nak menguj cara pemkran dan nak tengok reaks kta.

    ada juga soalan

    1. Isu2 semasa(sla rajn2 bukak newspaper ye..)
    2.dan hal ehwal jabatan yg dpohon.

    Walau ape pun, nashat dar saya tenangkan dr jgn gelabah..yg pentng senyum dan jawab dengan yakn.
    Saya hampr2 menangs akbat x tahan dengan soalan2 yg dber(sgt mencabar)

    Keputusan belum keluar..tp saya rase xdpt kot.. ape2 pun gud luck utk semua!!!

  18. Miesha-Png says:

    H Zura, result daa kuar….alhamdulllah sy bejaya

  19. wahh…
    bestnya…tahnah..
    zura gagal lag la utk ntervew tu..
    dah 2 kal ntervew…

  20. Miesha-Png says:

    g pn surat daa sampa….

    Rngkasan perjalanan sblm bergelar PPT:

    21/07/09 – ntervew pertama
    01/12/09- ntervew kedua
    21/01/10- result released
    08/02/10- surat tawaran sampa
    04/03/10- daftar kt putrajaya
    07/03/10 – 12/03/10 – kursus pengenalan asas PPT

  21. ok….dah emal u my nfo………

  22. salam semua…… mnggu n kan ntbw utk pembantu penyeldk….. da sape2 calon yg dh ntw ke…. nk tau pengalman…tkut la

  23. sy de ntrvew utk post pmbntu pndftrn 4 mac n..
    n 2nd ntervew..de saper2 pnah g ntrvew utk post n x?
    sy stll nervous..kalau dorg tnye nk smbung blaja ke x ape jwpn yg plg sesua ye??
    bley bg tps x?

    emel sy kt nana_november88@yahoo.com.my

    tq all..

  24. dey.... ^^, .... says:

    hello…saya dah 5 kal ntervev d spa…tap semua kptsan mendukactakan…tp saya ttp mnegs borng spa8 mlalu onlne…trmasuk spaneger..dan sya dapt tmuduga juruteknk j17 3 mac 2010 n…saya berhrp dgn keyakn dr sya, dan setelah mmbaca blog n akan dpt membntu saya apabla sya brdpn dgn penemuduga nnt…amn…

    • hafizal says:

      Dey : salam..mcm mn result ntervew awk??sy pun dapat ntervew untuk jwatan juruteknk j17..leh kongs x soalan2 top yg dtanya..harap2 blh membantu laa..
      thanks..

  25. dey….^^,…

    good luck..

  26. ha nana…vew post pmbntu pndftaran gak ke?? area mana?? saya pn dpt tp 2hb kt penang..gud luck!!

  27. best baca ksah mesha png…gud luck to u ss!!

  28. blh tlg bag tps utk temuduga nk dpt basswa

  29. salam semua..wany pun ada nak share juga soalan2 dtanya oleh panel temuduga bg jwtn
    1) ptpo n ptw (3-4kal g tmdga jawatan n.. )
    PTPO
    > sla perkenalkan dr anda n latar belakang dlm b
    > sebutkan 5 kementeran yg kamu tahu
    > berapa banyak kal kamu dtemuduga?
    > apakah skop tugas jawatan yg kamu dtemudga skrg?..berapa gaj pokoknya?
    > sapa gabenor?
    > apa hob masa lapang

    > anda ada apa2 soalan….
    ” part n yg palng best wany jawab…he3…(dgn penuh emo).. korang nak tau ker pe yg wany jwb….

    ” tuan, saya takde soalan tp saya harap sgt saya berjaya la tmduga kal n coz dah bnyk kal saya dtmudaga aje..tp rezek lom myebelah sy…sy n ank sulung,besar tgjwb ,lgpun hya ayah saya je yg bkerja n adk2 saya mash lg sekolah..kalau takde rezek saya kal n, saya akn cuba dan terus cuba..saya yakn saya akan dapat gak kerja gov akhrnya..terma kash tuan kerana sud luangkan masa menemudga saya.,.”

    PTW
    > apa tu panjar?
    > skop tugas?

    KEPADA KAWAN2 YG NAK TAU LBH LANJUT LG PASAL TMDGA YG PERNAH WANY G.. N NAK MINTA TIPS TMDGA…KORANG EMAIL JE WANY…

    syaz_wanez85@yahoo.com
    nsyALLAH..wany akn share kat korng..

  30. rasya noura says:

    salam suma….tanggal 9th aprl n sy akan pg temuduga jururawat masyarakat u19..ada sesapa yg prnah d ntervew utk jawatan n ker?bleh share2 tps utk g ntrvw 2…plez…tq

  31. wht the ntervew ques & tps for mlt job at gov…. plz have a reply asap..

  32. takkizawa says:

    Salam, saya pemegang jazah tetap selepas mohon dah attend test PTD dan 14 jawatan tak juga lepas2. Tap sebab sya ada jugak dploma, sya mohon jwatan pembantu penerangan (S27) dan dpanggl temuduga bulan depan. jd nak mnta pendapat, patut sya bag tau kepada penemudaga saya ada jazah?

  33. salam…sy nk mnta tunjuk ajar kerana snn sy ada temuduga penolong akauntan.. tp sy blm ada persedaan apa2 cause frst tme d panggl temuduga… sesapa rakan2 yg boleh tlg sy utk persedaan har esok please…

    emal sy Mzz_yna88@yahoo.com.my

  34. boleh x kwn2 bgtau mcm mana nk terangkan pasal perbad? apa yg perlu dterangkan???
    please tlong sy

  35. rohayati abd hamid says:

    saya nk ty..saya pernah dpt temuduga jawatan yang berkelayakan spm..masa temuduga, penemuduga tu ty samada saya ade smbg blaja..saya ade dploma.so, patut ke saya terus terang yang saya smbg dploma atau ckp je xde..tp ms tu saya terus-terang je..mgkn sbb tu ke saya x dpt??

  36. Salam..
    Sesapa yang pernah pg ntervew utk post penolong juruaudt, please share dgn sy soalan2 yg dtanya semasa temuduga,,turn saya 11 me n,,plz ya…anybody emak me at ck_sery@yahoo.com
    thanks

    • gud luck ck sery….smoge awk berjaya…..hope boleh kongs soalan2 yang awak dpt…..trme ksh…..huhuhu

  37. salam.

    Saya pun nak berkongs jugak pengalaman temuduga kerja kerajaan yang saya tak berjaya. Huhuuuu sungguh sedh.

    Nak tahu kenapa saya tdak berjaya? Dan saya sangat menyesalnya

    Temuduga kerja n dah lama saya dam2kan sejak saya habs belajar lag. Tap…bla peluang tu datang, saya hancurkan begtu sahaja. Dan sekarang saya sangat malu bla mengngat kembal detk temuduga tersebut

    Sebak sahaja saya tahu saya terplh dan dpanggl temuduga, saya sangat takut. Macam2 yang saya fkr. Perkara pertama yang saya lakukan adalah memnta tolong rakan saya yang sudah sememangnya bekerja d stu. Konon nak guna kabel laa.. Betol cakap en Jamal, jangan bermmp la nak guna kabel skrg n.. Waktu tu saya rasa kabel saya sudah cukup kuat tambahan lag saya pernah praktkal d stu dulu. Tap tdak! Tanpa persedaan yang cukup, memang kta takkan berjaya dalam temuduga

    Pada har temuduga, saya rasa saya la calon yang palng corot. Hahah! Rasanya saya dah hafal apa yang hendak saya cakapkan d rumah. Tap bla d depan panel, saya BLUR. OMG!!! Saya tak tahu nak cakap apa. Sudah la masa tu temuduga secara berkumpulan. Malunyaaaaaaaaaa!!!

    Saya pulang dengan rasa yang langsung tdak seronok. Saya tahu saya takkan dapat kerja tu. Calon lan lebh menonjol.

    APa yang saya kesalkan, sehar selepas temuduga, barulah saya bertemu dengan Rahsa Lulus Temuduga Kerja Kerajaan. Oh tdak. Membaca prvew sahaja saya sudah tahu yg saya melakukan terlalu banyak keslapan [kecl dan besar].

    Aduh!! Hancur harapan saya!! Saya menyesal sebab tdak bertemu lebh awal dengan Rahsa Lulus Temuduga Kerja Kerajaan n.

    10hb Aprl yang lepas, sy telah menduduk exam memasuk perkhdmatan awam 41. Mudah2an saya lulus exam tu. N yang palng pentng saya langsung tdak rasa takut sebab saya sudah tahu Rahsa Lulus Kerja Kerajaan.

    Anda2 juga boleh ketahu rahsa2 n dengan klk d lnk webste yang saya sertakan n.

    Semoga berjaya!!!!!!

    • assalamualakum..saya mnta maaf mengganggu ck,. ck saya nak dapatkan buku rahsa lulus temuduga kerja kerajaan en jamal.. saya dah 3 kal temuduga spa tap gagal. pada 25.3.2015 saya akan temuduga spa kal ke4. saya nak buku n untuk membantu saya hadap temuduga. saya mnta tolong sangat-sangat dar ck. sekan terma kash

  38. Salam semua..just nak tahu saper2 yg ada pengalaman jad calon smpanan selama setahun untuk jawatan pegawa sans C41?leh share tak..saya nak tahu macamana peluang kejayaan bg calon2 smpanan n..tq..

  39. FuZa_87 says:

    Salam….

    sape2 yg penah g ntervew tok penolong juruaudt,boleh tak kongskan sedkt contoh2 soalan yg d tnye dan ape tp2 yang boleh kte berjaya tok mendapatkan perkerjaan 2..rase nervous gak ne nak p ntervew…tak tau nak baca ape ag……tq

  40. sy nk cte kan pengalaman sy semasa dtemuduga utk jwtn pembntu pengurusan murd.temudga sy bln 9 taun lps.sy pk bju kurung wrna merah lembut.kasut tutup penuh.sume org bredbr ble tme ntervew.sy pn cm2 gak.klu korg nk tau n la frst tme aku dpt ntrvew gov..

    smgu nk ntrvew 2 aku hfl sume nm2 mnter ngn background jbtn ape yg aku mntk 2.cm aku bahagan penddkan aku ,aku bc je la ape2 yang berkatan..

    frst ntervew 2 de tanya background,tme aku ntervew 2,aku msh lg dlm prktkan kt jbtn tng kerja.pas2 de tanya nm agong,tp aku ckp la aku lupe..tp ngn penuh sopn santun..de tanya nm sultan tempat aku ntevew 2,kt poh la..dpt jwb.de tanya lag nm bu2 neger..alhamdulllah,dpt jwb..ps2 de tanya rukun man,rukun slam..pun dpt jwb gak..ps2 de soh explan makna 1malaysa 2 ape..aku pn jawab jer…lepas la juga..last sekal de tanya,ada pape soalan lg x…aku ckpla,sy berharap sangat dapat jwtn n kerana saya betul2 bermnat…

    pas2kn..nk tgu kte dapat ntervew lm gler..tp ble dh kte ntervew result de cepat sgt..xsamap 2 bln pun..aku dapat result yang aku calon smpanan..tme 2 memang sedh gler…ye la kn nk dpanggl tmudga punya la susah..alh2 dh dpt,result calon smpanan plak…tp aku xpenah pts asa..ar2 aku berdoa,sbr tgu..alhamdulllah,aku dpt surat lapor dr..hep la sgt…tp sayangnya aku xdapat nak p atas sebab2 yang xdapat nk delakkan….

    cam2 la ksah aku…

  41. jufara julinana says:

    salam….2 ar lepas(6/5/2010),sy bru jek pas p ntervu sbaga peg teknolog mkanan…ntah lew pe jadk…artuh cam kondfen jek jwab walaupun salah ke beto ke jawab jek….saya dnterbu oleh 2 ong penemuduga lelak….sorang dr SPA n sorang lag dr jabatan food tech..sepanjang temudugfa berjalan cam okes jek…smpa last2 der cakap
    “wak ne jawab semua okes jek,cuma badan awak neh bers skt kot,untuk jadk peg tek makanaan kenalh kurus skt dk….coz t nak nashat org pasa makanan mest orng persoalkan kat kter blk”..adushhh….down terus nyer feelng tme tuh,tp stll mengukr senyuman lalu calap..”en…xsemestmya orang yang kurus tu shat dr seg keshatan dan pemakananya,dan xsemestnya orang yang kurus tuh leh wat kjo ngan sempurna…n menjad satu tdak adl bg orang yang mcam saya anda kata ntervu saya n dtolak hanya kerana masalah kegemukan saya…saya telah berusaha untuk menurunkan berat badan saya sebelum ne dan saya dah turun skt kerana dulu sayer lag gemuk…”pastu en tuh dam n senyum jek tgk sayer…huhuhuhu….pastuh der cakap maybe kter akan jumpa age t…xtau lew nak jmpa tuk nterbu len or pe…hope sgt saye dpat kjo neh…amn……

    jue,kulm,kedah….

    • salam…
      sy ade ntervew mggu depan 24hb 11 ne..jwatan lebh kurang sama mcm akak..penolong pegawa teknolog makanan..sy fresh graduate..baru je abs bulan 6 ar 2..n 1st ntervew sy dpt..rsau takut semua ade..tp tgah cuba way yg terbaek la n..boleh x kongs soklan yg dtnya masa temuduga ar2..kalau ade sape2 yg pnah tmduga pasal jawatan n, emel la kat emel sy k…nurfathah.89@gmal.com..
      terma kash ya semua…

  42. salam sume…….agak2 ape soalan yang dorang bag tuk jawatan penolong juru audt ye…..gud luck tuk ck sery n fuza…..turn sye ntervew 13 hrbln ne….hope leh tlg saye…..

  43. tq nor kerana sud berkongs pengalaman sebaga calon smpanan..sayangnya kenapa tawaran tu dtolak setelah lama menunggu peluang..tp sure ada sebab yg sangat tdak mengznkan kan.. :)

  44. salam…

    nk tanya…sape y pnh g ntervew pensyarah fashon (ppt ) leh x cter kn experence u all skt..n soklan2 y dtnya..tq

  45. alhamdullllah……selesa jgk ntervew pg td…gud luck tuk sape yg dpt ntervw penolong juruaudt….tap pelk laa….ntrvw yg sy dpt kejap sgt….tak smp 15 mnt pun.soklan nye pun smple gler……huhuhu…entah dpt atau tdak.leh saye tau 2 ck sery n fuza dpt soklan ape….sye org ke 2 d ntrvw.yg frst lak…tap de lame sgt….huhuhu.mcm xdpt je….tawakal je laa….ck sery n fuza leh emal kt sye salma2u.mm@yahoo.com

  46. fairygurl says:

    salam..
    pag td saya peg SPA utk temuduga jawtn pen juruaudt.
    agak hancurla jgk.. saya masuk2 je, de tnya knp sya lewat 5mnt? saya ckpla yg sy kemas2 dokumen. sya xsgka pulak lmbt cam tu sekal. balk tu bru perasan sya tgu tmpat yg slh. patutnye sya dh kena tgu btul2 dkat dpn pntu blk yg sepatutnye. patutla sy amk msa yg lm utk masuk blk tu.. (kwn2 kena pastkan tmpat mnunggu yg betul tau)

    masuk2 je de tnya nm penuh
    saya jawabla n then trus bgtau tentang dr
    hbs je sya certa de tny awk dgr x soalan sya
    sya jwbla dgr, certa tentang dr
    de tny sure ke?
    sya ckp ye(ntah camane bleh ngat de tny soalan tu, pdhal de tnya nama penuh je)
    kat c2 sya dh dedahkn kelemahan sy( x menjawab soalan)

    next de tny apa maksud TELUS?
    sya bg jwpn salah, sya ckp saya faham mcm 2
    de kata saya x sesua keje n coz sya man goreng dan x berdasarkan fakta
    tuk jd pen audtor sya kena confrm based on fakta bukan buat assumpton sendr.
    saya mengakula…
    de kata sya sesua d bdang sales n marketng(currently pun sya kat bdang sales, mmgla dh meresap sfat tukan)

    de tnya lg,
    apa cr2 seorg audtor?
    saya jwbla professonal, ndependent, kerahsaan
    de tnya tuje?(mnla sya nk ngat semua, lgpun sejuk sgt blk tu, otak pn beku)
    de tny jujur, amanah, khlas xpayah( saya ckpla, mestla sbg seorg ndvdu pn mmg kena ada)

    yg n org SPA(chnese men) yg tnya

    then dr jab audt plak(malay woman)
    what s audt evdence, n englsh(alamak! sya study lan, tentang audt kerajaan, xsgka plak kn recall audt tme study dulu, memang goreng habsla, dlm englsh plak 2, lgla pk nk bg jwpn satu, nk susun ayat dlm BI lg, mmg hancurla jwpn yg sya bg)
    (penat sya study NKRA, RMK 9, su2 semasa, 1 pun x tnya)

    lan2 soalan yg dtnya adalah sepert berkut:
    1. analytcal procedure
    2. what do you learn from your practcal tranng

    sebelum blk saya tnya betul ke sya x sesua jd juruaudt
    jwpn deorg’ belum tau lag'(maksudnye ade harapan)

    secara keseluruhannya sya bnyk kanto dgn soalan2 maut yg xpernah sya terfkr. sya xmenaruh harapan yg tgg. sya percaya klau ade rezek adela. sya benar2 bertawakal…

  47. takpela farygurl……sekurang2nye awk dpt bnyk soklan…tap sya takpun…..sya dpt lak n pmpuan mlayu….huhuhu..mmg ase xpuas hat la…sekurang2nye kte syukur….f awk nak tau tuan temuduga 2 bgtau sya serama 14rbu lebh yang apply jwtn tap hanya 2 rbu lebh je dpnggl temuduga…..

  48. Zul_nine says:

    salam,
    saya ngn memnta tlg tps utk menghadr temuduga bg jawatan Pen. Jurutera (J29)..

    saya akan menghadr temuduga 4/6/10 nant…

    boleh emal saya d zulcar9_88my@yahoo.com

    tps d blog n skt sbnyk membantu saya…
    terma kash..

  49. salam..
    saya nak luahkan perasaan dsn..baru pag tad peg ntervew..sblm tu saya dah cuba buka web ebook n utk menmba skt tps2 temuduga n tap tak dapat.gtkan kena bel buku tu dulu.but rupanya boleh dapatkan tps rngkas secara percuma.lepas saya ntervew baru jumpa.sayang serbu kal sayang..at least kalau tau perkara asas sudah boleh sedkt membantu.memang ada yang yg sy lakukan dan ada yg tdak lakukan sepert dalam tps tersebut.
    tak past berjaya atau tdak.saya tawakal je.n ntervew sy yg ke2 as pem tadbr kewangan.

  50. ma,blh kongs apakah yg dtanya masa temuduga jawatan tu?tq~

  51. Salam..
    2 june n saya dapat temuduga jawatan pegawa khdmat pelanggan n17..saya ada dploma patut kew saya bag tahu saya ada dploma..
    satu lag ada tak sape2 yang ada pengalaman dalam temuduga jawatan n?

  52. salam..ma..cterla apa yg d tanya..masa temuduga pt kewangan..n awak ntervw kat mana?
    qen:awak plak ader ntervw pt kewangan ke?ble?n kat mana?

  53. hanalee87 says:

    alhamdullah syukur kepada tuhan kerana nlah pertama kal sy akan d ntervew bag jawatan pegawa khdmat pelanggan n17..pada 4/6/2010 d suk poh…ade x sape2 pnh g temuduga bg jwtn n?leh x bag tp soaln pe yg dorang selalu tnye…bantuan anda amat sy harga ..terma kash

  54. salam..
    yela..faz..u share la ckt dgn kte yg nk kn ntbu jwtan tu.. nebes la.. hanalee87..apa kate u pun same share pengalaman n.. kena snn n..n kal yg ke-6 dah..mcm da putus smgt nk ntvew.. share la..

  55. a…sye dpt ntrbu jurutknk awam17…
    bule x sape2 bantu ks nashat dan tps n cte pngalaman mngena jawatan ne…help me kwn2…

  56. Miss Shrmzy says:

    pada 11.5.2010 sy menghadr temuduga pen.juruaudt gred w27. n alah 1st tme ntervew yg sy hadr under SPA.wlaupn memlk Dgree (tp not yet konvo @ that tme) sy try je mnta goverment sbb sy mmg nk sgt kje under gov.

    mse ntervew sy the 1st canddate, so mmg tlalu nervous la.serously sy mmg xstdy aper pn, sbb at that moment sy tgh kje dlm audt frm swasta as audt asssstant.

    msk dlm blk tu, ad 2 person yang akan ntervew sy. (gul and guy).

    that guy asked me the followng queston:
    1. Nama ck ….
    2. Ape nla2 murn yang patut ada dlm mnjalankan audt? (snce sy belajar kt utm and n Englsh, sy mnta zn mereka untuk menjawab dlm englsh, daorg znkan. sy jwb la, honest, ndependent, do not have any conflct of nterest, etc)
    3. pstu that gu tnye ape ader dlm knc kra2… ( sy tau tu balance sheet, tp sy tpksa jwb dlm englsh sbb tkut slh term klu translate nnt. yg past dlm nervous tu, tertnggl term current labltes.)
    4.pstu da tau sy kje dlm audt frm, so da mnta sy terangakn secara detal cara sy wt audt A-Z.(sy pn terangkan lah, surely dlm englsh…sbb workng paper, report pn slama n dlm englsh)
    5. klu awk berdepan dgn keadaan dmana transacton ader dl GL tp xde documentaton, ape yg awk lakukan?
    (dgn experence yg ade, sy ckp la, sy akn tanye person ncharge account tsebut, try wat test2 lan mcm substantve test, reasonable test, refer pror year workng paper audt, detect bank statement k, smp la sy satstfy…anda cmua nyer xdpt, sy akan noted dlm workng paper sy and htr confrmaton pd phak ktga)
    6. that guy tnye, knp sy ad dgree mnta penolong? knp sy nk kje dlm goverment?(sy jwb yg sy mmg mnt sgt nk kje under goverment, wlaupn memlk dgree, tp sy nk mula dr bawah supaya sy fhm kerja yng sy lakukan)

    pstu gul tu lak tnyer;

    1. snce awk n selalu dekan, ape accountng concept yg awk tahu? ( sy jwb la nk detect tems df recept to GL transacton s matchng concept, pstu ader la 2,3 cncept lg)

    tp klu terslap ckp ke, xphm ke, dgn tersenyum sy mnta da ulang semula soalan. yela nervous,tkt slh phm lg teruk jwpa tu. jd lbh bak mnta da repeat queston tu.

    sy keluar dgn sedkt relef sbb nsb bek daorg xtnye su semasa, sy dh la xstdy lnsg. nsb bek tnye ttg lmu account….

    mse check result 25.6.2010 artu dkt portal spa, alhamdulllah sy berjaya. surat tawaran akan d hantar dr jabatan audt negara. msalahnyer, smp arn tgk pet srt, xsmp2 lg…

    ader sesape blh kongs dgn sy sbnrnyer procedure surat tawaran n seterusnyer.. klu srt xsmp2 nk call spe? SPA of jab. Audt Negara?

    emal sy: kechegurlz86@yahoo.com

  57. nurul_bp says:

    hye sume,,saya ade pertanyaan untuk sesapa yg ade pengalaman dntervew untuk jwtn penolong pegawa keselamatan kp 27..semasa ujan d perngkat fzkal saya telah lulus dan sekarang dpanggl untuk ntervew,,ade tp2 yg boleh kongs bersama??saya harap sangat2 klau ade yg sud membantu..sla la emal saya ape2 saja tps ke alamat emal saya nurulhayat88@gmal.com

  58. ade sape2 x yg ade pngalaman ntrvew pegawa penddkan pengajan tngg gred 41???tlg la share pglmn 2…

  59. Salam,sy nk temuduga pembantu makmal mrsm, nerves la..

  60. nk tye ne kalo dpt ntervew keje pembantu am pejabat d jabatan penlaan dan perkhdmatan harta cmne ek..xtau laa cmne soalan akan dtanya nant….21hb ne nk kena g ntervew..ader sape2 blh tolong x…tolong doakan saya dpt keje tuh ek hehe :-)

  61. fargurl>>
    awk pnye ntervew 2 same mcm sy la…awk kne kat melaka ker…peh sy pn naek bengang ngan owg yg temuduga 2..huhu..ape yg sy stdy lean lak dy tnye…dh la lame dok kat dlm blk 2..ape kan daya sy tak dpt job 2 coz sy mg tak sesua kot jawatn 2.huhu salma n farygurl dpt ke jawatan 2..

  62. Assalamualakum…

    Apa yg saya nk certakan n pula adalah sebalknya yang terjad pada dr saya. Memang saya tak tolak n semua takdr dar Allah. Cuma nk kongs pengalaman. Saya merupakan seorang lelak (nama tak perlulah sya sebutkan). Saya dah grad dar IPTA dah dekat 7 tahun. Dah bnyak temuduga kerja saya hadr termasuklah sektor kerajaan dan swasta. Yg banyak sektor kerajaan, kra-kra dh dekat 10 kal lah saya dapat temuduga kerajaan. Ada yg bertaraf tetap, kontrak & samblan dan bermacam gred, ada gred spm, dploma & jazah.
    Last sekal saya dapat temuduga SPA pada awal tahun 2010, gred 41. Sya begtu seronok krn mungkn n peluag saya. Sya buat persedaan yg rap krn sya tak mahu gagal lag. Sya buat rujukan kat nternet mengena jawatan & jabatan yang sya akan dtemuduga termasuklah pengetahuan am. Sya juga perg ke jabatan berkenaan untuk dapatkan maklumat.
    Saya telah membuat semua persedaan termasuklah merujuk E-book rahsa lulus temuduga kerajaan. Saya dapat ada keslapan yg saya lakukan semasa temuduga lepas. Sya terfkr sbb tulah saya gagal.
    Saya bertekad tdak akan gagal lag. Saya perg temuduga dengan keyaknan yg penuh dan mengkut apa yang saya baca dalam e-book tersebut.
    Semasa temuduga saya jawab semua soalan yg dtanya dengan bak. Adab semasa temuduga juga sya jaga dan berpandukan e-book yg saya baca.
    Tba tarkh yg dnyatakan dalam surat temuduga, saya membuat semakan d laman web SPA. Apa yg saya dapat saya gagal dalam temuduga tersebut. Saya tak tahu nak kata apa pada masa tu, hanya pasrah. Saya rasakan masa depan saya tba-tba menjad gelap. Tap tu semua takdr Allah. Mungkn ada hkmah dsebalknya. Kadang-kadang terfkr juga sampa bla hdup saya terus begn, umur pun dah nak masuk 30. Apa2 pun saya berserah kpd Allah agar dtetapkan kemanan dan kesabaran…

  63. salam,,,aku gemuruh sgt skunk nh…next month ader nterbu la,,,aduh,,,ape yg aku harus lakukan skunk yer,,,bg la tps skt kwn2

  64. sgt berdebar esok pag adelah hr temuduga yg ke 4 bg sye…xtau d mana keslapan sebelum n maybe saye n kurang konfden depan jur..
    my prev tebu dorg tnye ape mknn bes kat tmpt awk…
    hate of ds…dorg n ape la…pastu mcm calon yg ade xde pon xpe…
    esok sye nak buktkan saye wujud dan perlu jwb soklan dorg….
    doakn saye….

  65. salam

    saya ngn memnta tp temuduga untuk jawatan pembantu tadbr gred n17..saya mmg xada pengalaman dlm bdang n.. boleh emal sy d suzan85@yahoo.com

  66. salam semua..
    saya nak luahkan rs debaran saya bab 03 ds 2010 n tarkh temuduga sya. saya xtau apa yang bakal d tanya nant. boleh tak kongs dgn saya soalan-soalan yg basa tuk pem.tadbr perkeranan & operas? 1st tme n nak perg temuduga kerajaaan… tq..

  67. temuduga sy pd bulan depan…apakah soalan2 yg akan tnya mengena penkeranan/operas…
    ada sapa2 yg penah perg ntervu mengena bdang n…

  68. salam kawan2… sy pun ngah nervous n coz nk g ntervew 15hb n. saya dpt tawaran untuk pembantu tadbr. harap ada y dpt bg tps2 untuk pembantu tadbr plak k…terma kashbyk2 pd yg sud membantu.

  69. saya akan dtemuduga utk jawatan peg pertanan pd 3 hb 12 2010…Boleh tak sesaper syer dgn sy soalan2 serta tps yg bernas…Rasa gementar sgt…

  70. saam sume…baru2 n sy mdpat kptsn yg sy lulus dalam tmdga LJM…pd 8.11.10..surat tawaran belum smpa lag…sape2 yang tahu bla surat tawaran akan dkeluarkan?

  71. assalamualakum…
    esok adala ar tmdga bg sy…
    tok jwtan pmbntu pguasa kastam…
    n kal ptama sy na hdr…
    gmentarnya….
    ta prepare lgsg…
    apa yg sy na wat n…
    tggal bbrapa jam lg….

  72. sri_mersing says:

    salam..saya mash dalam calon smpanan jururawat masyarakat..adakah saya ada peluang cerah?

  73. saya akan hadr ntervew pembantu makmal 20.4 ne..ada saper2 leh tlg gtau soalan ape yg basa dtanya oleh SPP.

    • mza:awk temuduga dekat mna?

    • Salam…sy baru jer g ntvw pembantu makmal pd 7.4 hr tu kat wsma neger semblan. masa tu rama sgt ada 3 blk 1 blk dlm 30 org utk d ntvw. so nak jmatkan masa d panggl 5 org msk n ntvw rama2. mcm basa mula2 perkenalkan dr…pastu kena tahu tugas pembantu makmal, cara nak rawat luka kat makmal, alat yg ada kat makmal n tengtang su semasa sekarang. mcm sy kena tengtang tsunam kat jepun. tp sy rasa mcm tak adl pula, bla da tanya org yg tak dpt jwb da pas soalan kat sy. bl saya dpt jwb da tanya kat kwn org sebelah sy. dgn yakn pula org tu jwb..pada hal klu da tak tahu bl dgr jawapan kta da tru jer…rasa tak puas hat jer….so good luck utk awak…buat persapan awl2 bc paper n kut perkembangan semasa.

      • waalakumsalam nana. . nak tnya. . mcm tugas2 pembantu makmal slalunya penemuduga nak braper jawapan?. .kat mana nak car nfo tugas2 pembantu makmal,slalunya sy car kuar yg merepek2. .

        • klu nak car nfo..car kat dlm nternet tap jer tugas pembantu makmal..atau peraturan makmal sekolah..ada satu pdf tu kuar…elyn blh klk kat stu…masa sy tu da tak mnta berapa pun sy bg sampa da puas hat. 2 jer yg sy bag pastu da dah nak soal soalan lan palak, hanya 2 jer saya berkn. elyn kenalah study lebh skt coz tkt tempat sy lan..tempat elyn lan plak yg da nak tanya. gunalah tp2 yg En Jamaludn tu bg. a amat berkesan…lg satu su semasa kena byk tahu..dr nama agong hngga ke pm n menter…smga berjaya…

          • thankz nana sbb sud kongs nfo dengan saya. . harap2 semuanya berjalan dengan lancar nant. . nsya_Allah. . tps2 dar En Jamal berkan pun sy akan gunakan semasa temuduga nant. . doa2 kan sy berjaya yer kwn2 semua. . amn. .

  74. kat penang…

  75. saya ntervew kt epo 14harbulan ne kt epo jgk

  76. saya nk tye pendapat anda semua…saya pelajar lag kt pol….salah ker saya bgthu saya mash belajar….bukan ape saya takut de terus reject sebab de dah tahu saya ne pelajar….

  77. tak ada ke kwn2 yg ntervu kat p.u.o har rabu n. . lau ada,sekurang2 nya sy ada la kawan. . x der la segan duduk sorang2. .

  78. elyn kte ar je bbeza….tempat je same….eyln study or keje?

  79. feyza ada fb x?

  80. feyza:x boleh la feyza. . x kuar pun nama awk. .

  81. assalammualakum. .

    dah selesa temuduga pg td utk jawatan PEMBANTU MAKMAL C17. .

    masuk blk ntervu 5 org sekal. . mula2 ses perkenalkan dr dulu,taraf penddkan dan pengalaman bekerja.tugas2 pembantu makmal,jens2 logam,negara2 asean.pasal su semasa kna ambl thu dar a-z.sy kna tentang tsunam d jepun. .kebanyakan soalan dluar jangkaan,apa yang dbaca byk yg tak dtanya. .

    kepada rakan2 yang akan perg temuduga untuk jawatan yang sama,semoga berjaya. . tps2 dar Enck Jamaluddn jgn lupa ambl untuk djadkan panduan. .

    good luck ye. . kalau ada rezek,ada la. . lau x ada. . sy terma dengan hat yang terbuka. .

    terma kash. .

  82. salam…saya juga ada ntervew utk jawatan pembantu makmal c17 pada 11 me n… nervous sgt..makn byk crk nfo makn byk yg sy xtaw… betulla kate orang, lmu Allah tu luas, makn kta belajar makn banyak kta xtaw…

    • Wsalam . . good luck hada. . tps2 dar Enck Jamal jgn lupa ambl tau untuk jadkan panduan msa temuduga nnt. . semoga berjaya. .

  83. salam….
    ellooo frenz….sy ne akan g ntrvw pembantu makmal c17…so de sape2 pgalaman x dlm tugas ne n penah g ntrvw SPP (pembantu makmal)…plzzz help me….kongs kn tps kwn2 kat sy yea….
    plzz emal me…. dlannas@gmal.com

    thanks…..

  84. Assalamualkum en.Jamal?

    har sabtu 18/6/2011 nant saya akan menghadr ujan pra kelayakan pegawa tadbr d uum en.Jamal tlg berkan panduan dan tps agar saya lulus ujan tersebut coz saya benar2 berharap dapat menjawat jawatan tersebut. apa yg perlu saya prepare,apa yg perlu sy tahu.please………..

  85. RAFIQAH BINTI ABDUL SHUKOR says:

    emm bestnye..sekurang2nye dpt gak temuduga kerajaan..sy n x tau la bla nak dptnye..coz sy mntak jawatan jururawat gred u29…dan sy plak lepasan kolej swasta…
    bla la nak dpt…

  86. Alhamdulllah..lepas beberapa ntervew gov yg dh sy tmpuh akhrnya saya berjaya jg mndpt jwtn sbg pmbantu pnyeldk..hmm thank kat en.jamal for your e-book sgt membantu sy wat preparaton utk ntvw2 sy…

  87. salam… ha, ada sapa x bleh bag tp nak g ntervew LHDN untuk jawatan pen. peg eks penaksran (G31) ??

  88. mcm mner nk daptkan tps temuduga (ebook) kerana saya bakal menghadapnya 19 oct n…

  89. 12/10/11 n aku ntervew pegawa penjara..berdebar rasenye..x pnh aku ntervew kerajaan ag..aku bru 19 tahun..tolg aku bg kate2 semangat n soklan akn dtujukan kpd aku nt..

  90. n emal sy..kte chat je kt fb azhar_boyzz92@yahoo.com
    muhd zul kharul azhar.. kerja sama tuan puan amat dharga..thnx

  91. salam…selasa ne 18/10 sy dpat ntrvw spa utk spa…sy brharap sgt dpat…kwn2 doakn sy dpat ye…dlu da pnh dpat tp ggal…dpt clon smpanan tp xdpt prg…sdh sgt..skrg pluang yg sy nant2kn…skrg mst dah xsmpat nk bel ebook en jamal kn…kwn2 bntu sy ape prsedaan yg prlu ade???tq..

  92. emm saya 1st tervew fres graduate untuk pembantu akaun..sy nak taw jer tps2 yg kwn2 boleh berkan…klu ade tps tolng emel mat_are89@yahoo.com

  93. saya penah 2 kal nt kerajaan… tp dua2 x bjaya… huhu… cedeynya… tp yg palng best… 1st nt saya sdg pregnant ank ke 2… 2nd nt saya tgh pregnant anak ke 3 plak… dgn sarat saya masuk nt… masa nak kuo dr room tu… pegawa yg nt sap pesan… bak2 jalan ya puan… hah3… dh le pegawa tu muda2 belaka… hensome plak… huahhahah..

  94. Salam,nk tnya..resume b ke bm ye?

  95. Salam..Saya akan menghadar temuduga jazah sarjana muda penddkan fzk..Ada tak sape2 berpengalam dalam temuduga sepert n dana apakah soalan yang basa tanya?harap Korang dapat share..tq

  96. Heloo.. saya dar Sabah. Rasa2 nya sy pun mcm da nak brputus asa dengan menghadr ntervew yang tak penah sangkut. Dah 6 kal sy ntervew Jururawat masyarakat..tap tak penah dapat2 pun..last skal ntervew Oktober 2011.. result kluar jad calon smpanan sj..kecewa teramat sgt msa tu…Tuhan je yg tau… So, skrg n saya berharap sgt keajaban akan berlaku dmana saya akan menerma surat lapor dr tuk jawatan tu… Tuk yang lan tu jgn la berputus asa yea..cuba lag..

  97. saya nk ntervew jawatan pembantu veternar 29hb nnt.. ne ntervew yg ke4 saya..rasa malas pun ada..sbb dah byk kal tap xpenah dapat…slalunya lan yg dhafal lan yg dtanya..
    tambahan skrg saya tgh mengandung 6 bulan…adakah saya layak dambl berkerja?

  98. Nadia Haniff says:

    Alhamdulllah sy dah selesa temuduga jawatan Pembantu Pendaftaran semalam kat SPA Putrajaya. Semuanya berjalan dgn lancar. N kal ke-3 sy dtemuduga d SPA. dan semuanya bertanyakan soalan yg hampr sama shj.

    Soalan2 lazm:
    1) Kenalkan dr (kalau tya dlm BI, jwb dlm BI juga)
    2) Awk mohon jawatan apa, gred, tangga gaj dan juga tugas2 jwtn yg dpohon
    3) Soalan yg berkatan dgn jabatan berkenaan. (Smlm sy dtanya apa kelebhan MyKad)
    4) Kalau dtempatkan d kwsan pendalaman adakah anda sanggup?
    5) Apa kelebhan berbandng calon2 lan?
    6) Soalan-soalan su semasa

    Kal pertama dtemuduga untuk jawatan pembantu tadbr(ptpo) mmg puas hat sbb dpt semua soalan dgn tenang dan tepat tp kptsan keluar sy hanya calon smpanan dan bulan dpn tamat la tempoh sah calon smpanan sy…

    Kal kedua dtemuduga untuk jawatan pembantu perangkaan. Sy mmg tak sempat nak baca apa2 ttg jabatan perangkaan dan sy mmg dh tau sy xkn dpt. keputusan keluar sy tak berjaya..

    Kal ke-3 adalah smlm. sy puas hat sbb dpt jwb semua soalan dgn tepat smp panel tya mcm mana sy jwb semua tepat je.. Mudahan2 kal n adalah kal terakhr sy dtemuduga dan seterusnya dterma.. Result keluar 6/2/2012 nant..

    Doakan kejayaan sy :)

  99. salam en.saya ade mendaftar untuk mendapatkan prevew bag pakej bertuls penguasa kasatam dan bercadang untuk membelnya.masalah nye saya tdak berjaya untuk download prevew tersebut.saya betul2 perlukan bantuan enck.

  100. Nada, sy pun dpt /vew pmbantu pendaftaran bulan 1 tempoh har. Berdebar-debar rasanya tunggu result kuar.. harap-harap ada luck..

  101. nada, macam mana? dapat tak jawatan tu?

  102. alhamdulllah..bjya..:)..nore, cmne rsult?

  103. Terma kash atas perkongsan Nada Hanff dan tp2 yg telah dber.Saya akan menghadrr temuduga pen.penguasa kastam pd 17.Feb,2012 buat kal yg ke-4 semoga kal n saya berjaya. Harap sokongan doa dar anda sekalan…

  104. Hujung bulan Mac ne ak nk g ntervew kat SPA d Putrajaya.. Haram 1 ape pn x prepare lg..

  105. salam…nak tnye korang semua pasal SPA pnye ne..ak dh mohon lame tp x tau mcm…kalo dapat mcm mne procedure de??selalunye setahun bpe bnyk..de keluar…tlg emal kt saya erk..terma kash kepade semua..shahlham@rocketmal.com

  106. Selamat petang..

    Saya sdh membaca semua ksah – ksah ntervew n.Saya tertark untuk share pengalaman ntervew yg pernah sy hadr. Untuk pengetahuan rakan – rakan, saya orang sandakan sabah yg lahr dalam keluarga yg blh dkatakan agak susah jg..pada tahun 2001 selepas result stpm keluar sy telah mengs borang UPU dan dtawarkan untuk melanjutkan pelajaran dalam bdang sarjana muda teknolog maklumat d pta semenanjung..sebenarnya pada masa tu saya tak fkr lg tentang masa depan,sy terus terma tawaran tu sebab dalam fkran saya yg pentng masuk unverst dan ada jazah..so sms study, sy sedar yang saya lgsg tak bermnat dlm bdang IT..akhrnya ponter akhr yang sy dpt alah 2.02..terlalu rendah dan sy mula rsau tentang bagamana utk mendapat peluang pekerjaan..lepas saja konvo, saya menganggur selama 4 tahun sbb sukar mendapat kerja dengan ponter serendah tu…byk jg resume yg sy sdh hntr tap hanya sekal dua saja yg dlayan..d kg sy menoreh getah dan serng dsndr oleh jran – jran dan sebab drg ckp spatutnya graduan jd pegawa bkn penoreh getah..sy malu sgt2 tp pa blh bt terpaksa tersenyum sja wlupun hat sakt..pada suatu har rakan sy sms dan membawa sy untuk memohon kpl..rakan sy n sdh 3 kal kut mtest tp x pernah lulus barpun ponter da dlm 3.0..dlm hat sy, sy ngn mencuba dalam bdang perguruan namun sy x yakn dpt..kebetulan masa tu sy berada d kk utk mencar pekerjaan..so sy pun bel no pn d bsn kk. terus aply melalu onlne… company yang sy perg x mau menerma sy sbb ponter sy terlalu rendah .mereka mau sekurang – kurangnya 3.0 ponter ke atas..bygkn sy dtg ke company dan terus tya tentang vacancy dlm bdang IT ..ada 2 company sja yg ada vacancy tp permohonan sy dtolak.so dgn hat yg hampa sy pulang dengan menak bas ke Sandakan yg memakan masa selama 5 jam dr kota knabalu. 2 mnggu kemudan sy dpanggl untuk menjawab mtest utk kpl matematk dan perkara tu membuatkan hat sy berdebar2 bercampur dengan perasaan gembra dan rsau..sy tdak menyangka yg sy dterma jg untuk mtest.Untuk pengetahuan semua,nlah pertama kal sy memohon kpl..so tanpa persedaan sy dtg ke Kota knabalu utk menghadr mtest tersebut..sampa saja d pusat mtest tersebut saya berbual2 dgn bebrapa org d stu dan sy dapat kebanyakan darpada mereka ada yg kal ke 3 memohon dan plg teruk ada yg sdh lma kal memohon tetap x Berjaya jg..Mereka sbuk membaca buku mtest utk persedaan ttp sy lgsg x baca apa2 utk persedaan..Apa yg sy bawa dr sndakan hanyalah doa sebaga bekalan..dalam mtest sy x sempat menjawab 10 soalan sebab masa terlalu sgkt jd pa lag sy tembak saja..hehe..lps mtest sy pulang ke Sandakan semula dgn hat yg x berapa yakn..beberapa mnggu kemudan..sy terkejut dengan perasaan yg gembra sebab sy telah dterma utk ntervew kpl dan semasa ntervew nlah soalan yg dtanya oleh mereka.
    1. Da tya psl background . jwb dlm bhasa nggers..syukurlah sy telah berseda semua tu dan telah dapat menjawb dgn panjang lebar barpun bahasa nggers sy tak berapa bagus.Dan satu strateg telah sya gunakan semasa menjawab atu bercakap pjg lebar supaya kurang dsoal oleh penemuduga..bygkan utuk menjawab ttg background saja sy sdh memakan masa 10 mnt lebh.Dan sy seltkan juga tentang mnat sya dalam bdang perguruan sejak dr bangku sekolah lg walaupun sebenarnya tdak..
    2. Da tya kenapa x ambl bdang perguruan semasa d Unverst dulu.? Dan n pun sy memakan masa lma mnt lebh jg untuk menjawab.Saya jawablah yg dulu sy apply bdang perguruan tap dtawarkan bdang IT pula…sya jawab dengan penemuduga lg sebelum sy terma bdang IT sy mnta nashat dulu dgn guru d sekolah sy, adakah peluang untuk jad guru wlupun jazah dlm bdg IT…jd guru sy jawab ya..sbb klu bdang IT pun blh apply kpl utk jd guru.dan sebab tulah sy terma bdang IT d Unverst dulu.
    3. Da tya lg ttg pengalamn sy sbg guru.Dan sy jawablah yang kononya sy selalu buat tusyen d kampung..ttp sbnrnya x pernah pun..hehe..
    4. Intervew sy sekejap ja dalam 25 mnt..dan kebanyakan saya yg lebh byk bercakap berbandng penemuduga..dan akhr sekal sy memohon dgn mereka yg sy btl2 mnat jd guru.dan sy ckp lg yg n kal yg ke 4 sy ntervew kpl walupun sbnrnya kal pertama hehe.

    Semasa habs ses ntervew..bla penemuduga tu keluar utk balk ke rumah sy tanya lg dgn da bagamana keputusan ntervew sy..sy berterus terang lg dgn da bahawa barpun ponter sy terlalu rendah tap sy benar – benar bermnat untuk menjad guru padahal x berapa mnat pun..Cuma sy memang mnat subjek matematk dan terdesak utk mendapat pekerjaan. Dan da menjawab suruh sy bersabar dan tgu keputusan nant..lagpun da cakap lag yg sangan terlalu byk..

    Walaubagamanapun..sy sgt bersyukur kerana tuhan telah menunakan hasrat sy dan akhrnya sy Berjaya dtawrkan utk mengkut kursus KPLI selama stahun..Dan har n genap setahun lebh sy menjad guru dg41 dan mnat utk menjad guru sdh bertambah sedkt….syukur sekal lag kepada tuhan.

  107. salam…spe2 yg pernah menduduk exam penolong juruaudt ? nak tau soalan ape yg basa dtanya..sla eal kat sy kd_fard@yahoo.com thnx ye 😉

  108. nak tanyee,,, nextweek saye akan mnghadr temuduge tuk kemasukan pelajar d KPJ. Saye nak tahu ape soalan yang base kan dtanye ek?? saye tak tahu nak buat persapan ape,xde pengalaman,, sape yang berpengalaman tuk kemasukan pelajar,tolong bgtauu yee. mengaharap sangaaattttt !

  109. salam,

    saya akan ntervew jawatan pen. juruaudt pada 31 me 2012 n. sekarang saya sedang bekerja sebaga pembantu tadbr (perkeranan/operas) d bawah KSM. Saya ngn bertanya jka ada tps2/contoh2 soalan yang akan dtanya oleh penemuduga untuk pegawa yang sedang berkhdmat sepert saya?

  110. salam..h, saja nak share pengalaman kat cn….
    saya grad dr Utm dalam bdang Pentadbran Awam. Grad pada tahun 2007. lepas grad terus car keja, malas nk smbung dgree coz skarang n persangan dalm bdang pekerjaan terlalu banyak, kawan2 semua smbung dgree, sya plak sbuk mencar kerja.

    penah jad casher, keran keda, pastu try mnta jd guru gant, alhamdulllah, dapat jad guru gant ckgu bersaln selama 3 bulan d sekolah rendah. dalam masa dok jad guru gant, try apply Guru Sandaran Tdak Terlath (GSTT). alhamdulllah,pas 3 bulan jd guru gant, dapat plak keja guru sandaran d sekolah menengah (ajar BI).

    jad GSTT 2 tahun, pastu awal tahun 2010, kontrak GSTT dtamatkan…terpaksa la.. tak keje.. tap sblm tu mmg da s jawatn lan dalam SPA. bulan 2 2010, rasa borng sgt, try mntak keran kat klang, alhamdulllah, dapat, then keje smpa bulan 5, dapat tawaran jad Penolong Pegawa Tadbr N27 kat kementeran keshatan. alhamdulllah, akhrnya, dapat juga keja kerajaan dan juga tetap.

    ps: untuk mencapa semua n, bukan lah mudah, untuk pengetahuan, semasa saya tamat SPM, sya ada apply utk msuk Lathan Separa Perubatan (SPA). ntervew dalam 3 kal. (1-Pembantu Makmal Perubatan-GAGAL, 2- jururawat masyarakat-GAGAL, 3- jururawat-LULUS (terpaksa tolak kerana berada d tahun akhr dploma)-yakn akan mendapatkan pekerjaan dgn menggunakan dp yg ada. lepas dapat dploma, start s semua jawatan kosong d akhbar, SPA,onlne, jobstreet. ntervew SPA saja saya pernah hadr sebanyak 8 kal. (pembantu tadbr, pembantu tadbr (kewangan), pembantu antdadah, penolong pegawa antdadah, penolong pegawa kebajkan masyarakat, penolong pegawa bela dan sukan, pembantu undang-undang, penolong pegawa tadbr)

    dalam banyak2 jawatan tu, ada 3 jawatan dapat calon smpanan (pembantu tadbr (kewangan) dan pembantu antdadah, penolong pegawa tadbr) alhamdulllah, akhrnya dapat jawatan yang setaraf (dploma)-penolong pegawa tadbr… ( 2 jawatan lag mnta paka SPM)

    tu lah ksah saya yang telah melalu banyak proses temuduga kerja. yang pentng jangan putus asa dan sentasa bertawakal. terma kash yang tak terhngga buat mak dan abah yang snggup bawa saya ke alor setar dan penang untuk ses temuduga… jasa kalan amat besar buat drku..

    walaupun mpan mak utk tgk anak da n keja sbg ms (nurse) tdak kesampaan, tap saya telah dtakdrkan utk bekerja d kementeran keshatan juga, tercapa la jugak mpan mak kan…hehehe;)

    buat pengetahuan smua juga, dr sya belajar smpa kerja, sya mmg x penah jauh dr famly., blaja kat utm kedah, kerja Guru gant dan sandaran d sekolah kawasan rumah. dan alhamdulllah, dapat 1st postng utk jawatan PPT d penang…so, dekat je ngn parents….;)

  111. Sy dh bjaya .ta

  112. Salam, sy ngn bertanya..

    1. brapa lama tempoh result ntervew kerajaan/PBT (cth : DBKL) nak keluar?

    2. bgamana nak follow up ntervew kerajaan? boleh call / emel ker?

  113. salam…baru2 n sy dpt tawaran pembantu penguasa kastam gred W17…tp surat tawaran dh dpt so nk tanya lah…berapa lama lg nk tggu surat lapor dr pula???

    • saya pun ada kena pembantu penguasa kastam gred w17,
      ada saya tanya, mereka ckp kena tunggu sampa bln Jan baru dapat surat lapor dr n akn lapor dr pada bln Feb.

  114. Kena kut glran lama tak sehngga dntervew?

  115. I am a extended tme back I study your blog and t has long been declarng that you are an ncredble author

  116. 11. Ths s very nterestng, You are a very sklled blogger. I’ve joned your feed and look forward to seekng more of your magnfcent post. Also, I’ve shared your web ste n my socal networks!

  117. We have a mnmum of Thrty sets about cheap chanel whch have apprecated a long tme. I clear examples . brand new set of two proverb classc short ths current year. I furthermore really love all the men’s to boot.

  118. When I ntally commented I clcked the -Notfy me when new comments are added- checkbox and already f a comment s added I get 4 emals wth all the precse very same comment. Possbly there’s by any means you mght be able to get rd of me from that servce? Thanks!

  119. salam…macam mane kta nak tahu samada berjaya dalam temuduga tu secara terus ataupun berjaya sebaga calon smpanan?boleh tolong perjelaskan x cpe2 yg ade pengalamn tu..

  120. Setuju!!! satu har saya yakn blog ne past jad terkenal…

    awak memang terbak dalam dea dan penulsan… tahnah

  121. salam, sy ntervew untuk pegawa sans forensk less than 15mnts.huhuuu sy amat berharap dapt kerja n…huhuuu

  122. Mcm2 ksah kte kn??,, pun prnah dntrvew dan berjaya tp kusangka pnas hngga ke petang rupnya hjan d tngah hr..ngat lg wktu tu, pun sngle lg tme tu,, dpt twaran jururwat U29..(ngat2 lupe dh,,tp stafness la). Thun 2011 ec n dntrvew awal thun 2012(tme n sngle lg,,,xsngka ad org yg nk dtg memnang,,n pun djabkbul on may)then july 2012 dbrtahu dpat twaran tersebut n ble nk peg buat mdcal check up dsahkn pregnant 1 week..alhamdulllah, duj yg mhaEsa tuk mbuat plhan smada ank atau kerjya.. perlu plh salh stu dr 2 rzek yg Allah br wktu tu krana syrat kerjaya yg dpat x mnerma org yg pregnant..jd plh ukhraw atu ank ,,smpa hrn msh xbole mmhon spa8 sbab nma blacklst for 3 years,,, anggap tu bkan rzek ,mgkn rzek ad pda ank ,,n bhga d ss suam n ank yg bru je umo sthun.. gmbra bla tngok wjh baby yg sngat comel lbh comel dr n suam..dh tu xbnyak merengek… amt bersyukur dgn nkmat yg Allah br..thank you Allah.

  123. aku penah menghadr ntervew SPP pada tahun 2008..bla tba tme susun sjl..aku hnya bw clear holder ja..bukan fal yg letak sjl..aku pka bj kurung wrna coklat keemasan..blng2 la katakn..frst da tnya aku
    1.perkenal dr anda,kerja apa…bla..bla..bla.last skal da tnya bleh x dpa call pejabt..aku jwb xbleh..aduh pk..fkr blek mnyesal nya….
    result dpt..calon smpanan
    aku terus call drang..tp dh mnungu hngga lan

  124. Assalamualakummmmmm . Ade sesapa yg berpengalaman tak dlm ntervew pegawa penjara gred kx17 ????? Sy xckup tngg . Ada harapan harapan tak …

  125. Thank you for any other nformatve web ste. Where else could I am gettng that knd of nfo wrtten n such an deal way? I have a challenge that I’m just now workng on, and I’ve been on the look out for such nfo.

  126. I used to be able to fnd good nformaton from your content.|

  127. I am regular reader, how are you everybody? Ths post posted at ths ste s actually good.|

  128. iamagirl says:

    sy ada pengalaman ntervew d salah satu jabatan agama dan melalu 3 stage atu sahsah mukmn berkatan akdah,syarah,badah n tlawah..part tlawah kena mengaj.mereka sedakn al quran.tu stage pertama,kedua ujan bertuls dan last ntervew mengena jàwatan dpohon.mmg nervous sbb xsngka akn dtnye psl tajwd yg kt bljr tme sekolah dlu..psl malakat,rasul.so,even jwtn tu xde katn ngn agama,tp klau tmpt kje tu jbtn agama,awl2 prepare la psl agme ye..klau xpass xdpt la ke stage yg len

Speak Your Mind

*